Actuele stand van zaken

Update: 6-6-2024, 10.54 uur

Sinds 1 juli is ons nieuwe productiesysteem live en ondanks uitgebreide testen vooraf, zijn er toch nog een aantal zaken niet goed gegaan.

Hieronder vind je een overzicht van de issues die nu spelen en waar we aan werken (klik op de + om de volledige tekst te kunnen lezen). Soms betekent dit een oplossing op maat en nemen we hiervoor contact op met de klant, maar voor het grote deel zijn het verbeteringen waar iedereen profijt van heeft (zoals verbetering van de werking van de webshop).

Staat jouw probleem er niet tussen? Neem dan per e-mail contact met ons op via info@nbdbiblion.nl. Wil je op de hoogte worden gebracht van nieuwe updates en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de notificatiemail.

Hou mij op de hoogte Nieuwe webshop releases (ovz verbeteringen webshop)

Nieuw productiesysteem per 1 juli 2023

1. Leveringen van boeken en AVM (11/3)

(bijgewerkt op 18/7/2024, 13.55 uur)

We hebben nog steeds te maken met een achterstand in het bestellen en uitleveren van boeken. Het uitleveren van nog te leveren orders uit 2023 heeft onze prioriteit. Systematisch worden alle problemen rondom de leveringen opgepakt en opgelost. Een arbeidsintensieve klus waar we hard aan werken.
Helaas is het niet mogelijk om per titel aan te geven wanneer deze is verwerkt in de Binderij en kan worden verstuurd. In het in nota overzicht vind je de titels die we nog gaan leveren.

AVM
In april zijn we weer begonnen met het verwerken en verzenden van cd’s en dvd’s. Voor het grootste deel, zo’n 60%, van deze orders verloopt dit proces inmiddels weer naar behoren. Met de overige 40% van de orders ondervinden we helaas toch nog problemen. Na een analyse zijn we erachter dat de oorzaak diep in het systeem zit. Wanneer de implementatie van de oplossing gedaan is, is op dit moment lastig aan te geven. We werken nu aan een oplossing zodat op korte termijn al onze klanten weer cd’s en dvd’s zullen ontvangen.

Express en uitbreiding productiecapaciteit
De uitbreiding van onze Paternoster-capaciteit laat een positieve ontwikkeling zien in de doorlooptijden. Voor de Express Titels hebben we dit inmiddels teruggebracht naar een gemiddelde doorlooptijd van 7 dagen, we zijn op weg naar een doorlooptijd van 6 dagen. Totdat de Express Titels op de gebruikelijke levertijd worden verzonden, berekenen we geen toeslag.

2. Standing order dBos 2023 (2/2)

Bijgewerkt op 18-7-2024, 10.00 uur

Door de overgang naar ons nieuwe productiesysteem zijn er problemen ontstaan met de uitlevering van de Standing Order dBos-boeken van Q4 van 2023, Q1 van 2024 en Q2 van 2024.
Vanaf september gaan we deze weer uitleveren, in afzonderlijke leveringen. Heel binnenkort delen we hier de exacte uitleverdata.

3. Bestellen via webshop

(bijgewerkt op 5/6/24, 17.04 uur)

In de afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan een aantal belangrijke aanpassingen op onze webshop. Deze is nu voorzien van een betere zoekfunctie. Zo worden niet alleen relevante zoekopdrachten getoond in een compactere lay-out, maar worden ook tijdens het typen suggesties getoond (ook bij evt. typefouten). Ook is het nu mogelijk om op thema of bestelnummer te zoeken. 
Op korte termijn worden ook de recensies van Literom en titelsuggesties vanuit Bookarang toegevoegd aan de zoekresultaten. 

Nieuwe releases webshop
Verbeteringen van de webshop vind je heel overzichtelijk bij elkaar op de releasepagina van de webshop.

Wil jij ook op de hoogte gehouden worden? Meld je dan aan voor de notificatiemail webshop.

4. Rugetiketten

(bijgewerkt op 5/6/24 19.31 uur)

We hebben de afgelopen periode meldingen binnengekregen dat de rugetiketten van een aantal boeken onjuist zijn of onvolledig. We hebben deze klachten onderzocht en gaan op een andere manier de etiketten produceren, zodat je de boeken weer geleverd krijgt zoals je dat altijd van ons gewend bent. We hopen hier zsm meer over te kunnen melden.

1. XML creditfacturering do 28/3 niet correct (28/03)

(bijgewerkt op 28/03/24, 14.42 uur)

Op donderdagmiddag 28 maart 2024 zijn er ten onrechte xml-facturen verstuurd. Het betreft oude creditnota's die we al eerder naar jullie hebben gestuurd. De meeste xml's zijn leeg, maar sommige zijn wel gevuld. 
Je kunt alle xml-facturen van 28 maart 2024 verwijderen en als niet verzonden beschouwen.

Eerder bericht:

Op vrijdag 23 februari zijn er ten onrechte xml-facturen verstuurd. Het lukt niet om deze in te lezen en ze kunnen worden verwijderd en als niet verzonden worden beschouwd.

2. In nota (5/6)

(bijgewerkt op 5/6/24 13.51 uur)

We weten dat veel van onze klanten problemen ervaren met de in nota overzichten. Dit staat momenteel hoog op onze agenda. Op dit moment is onze IT-afdeling bezig om alle issues rondom het in nota overzicht op te lossen. De verwachting is, dat alle issues binnen een maand zijn opgelost en we je dan weer een goed overzicht kunnen sturen. 

Update van 11/3:
In nota
Elke maand versturen we op de 1e dag het in nota overzicht. Een aantal zaken staan nog niet helemaal goed. Ons streven is om deze z.sm. op te pakken. Het gaat om:                                  

  1. Besteldatum komt niet overeen met de werkelijke besteldatum (7-30 dagen later).
  2. Niet meer leverbare artikelen staan tussen de nog te leveren artikelen i.p.v. overzichtelijk bij elkaar onderaan.  
  3. Een aantal klanten hebben ten onrechte bestellingen met een besteldatum uit 2022 op hun overzicht. Deze artikelen zijn al geleverd of waren al afgeschreven.   
  4. De administratieve besteller is leidend als het gaat om de ontvangst van het overzicht. Dit betekent dat als een deel van je bestellingen door een andere partij zijn geüpload, de nog openstaande orders op het overzicht van die besteller komen te staan. Dit geldt voor een beperkte groep klanten.        

Hier vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over de in nota.

Wil je nog iets wijzigen? Vul dan hier je gegevens in.

3. Wat betekent 0 gefactureerd op de factuur/bestelhistorie? (25/3)

(Bijgewerkt op 25-3-2024, 10.54 uur)

Soms zie je op je factuur bij het aantal exemplaren 0 staan. Dit betekent dat het artikel is geannuleerd. Er worden uiteraard geen kosten in rekening gebracht.

Ook in de bestelhistorie van de webshop wordt het op deze manier weergegeven. We onderzoeken nog of we dit op een betere manier kunnen weergeven, zodat duidelijk is dat het om een annulering gaat.

De annulering kan zowel door de klant als door NBD Biblion zijn geïnitieerd, bijvoorbeeld omdat een artikel niet meer leverbaar is.

Nieuwe transporteur en retourneren

Het Centraal Boekhuis is per 1 oktober 2023 gestopt met het transport naar POI's en bibliotheken. We hebben een goed alternatief gevonden: Wesseling. Wesseling maakt gebruik van lokale partners, zoals Fox Global Distribution, Tielbeke, de Graaf en Thijs. 

Ook de retouren lopen via de nieuwe vervoerder. 

Meer informatie over retourneren

Welke rugetiketten zijn er? (1/12)

(bijgewerkt op 1/12/23, 11.40 uur)

In contact met onze klanten merken we dat er soms verwarring is over de soorten etiketten. Zo krijgen we bijvoorbeeld wel eens vragen over PIM-etiketten voor fictietitels terwijl dit voor non-fictietitels bedoeld is. Daarom hier nog even kort welke etiketten er zijn:

Non-fictie:

  • PIM: geven het thema van non-fictie boeken weer met gekleurde pictogrammen en het onderwerp met duidelijke trefwoorden.
  • SISO: geven het thema van non-fictie boeken weer met een code die gebaseerd zijn op de wetenschapsgebieden.
  • Trefwoordenthesaurus: de etiketten zijn gebaseerd op trefwoorden die in de beschrijving van het boek worden genoemd (staan ook op de boekhoek).

Fictie:

  • Genre-etiket: symbool van genre eventueel aangevuld met leeftijdsaanduiding voor de jeugd en eerste letters van de achternaam van de auteur.

Heb je nog vragen?

Neem dan via de mail of telefonisch contact met ons op: info@nbdbiblion.nl of 079 344 0 344