Leesbevordering via gaming: Readification wint innovatieprijs Cross Media Awards

Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die actuele vraag in opdracht van de Leescoalitie en NBD Biblion de campagne ‘Readification’, waarbij de wereld van gaming wordt ingezet om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur. Deze campagne won op 18 oktober de innovatieprijs bij de Cross Media Awards.

readification

Dankzij een samenwerking met gameontwikkelaar Ubisoft werd het mogelijk om vanuit games als de nieuwe Assassin’s Creed en Skull and Bones nieuwe verhalen te schrijven die zich afspelen in de werelden van deze games. Het is de zevende keer dat dit project in de prijzen is gevallen. Eerder waren er al bekroningen door jury’s van onder andere de Sponsorringen, Effie’s en Esprix awards.

Schrijvers als Marion Pauw, Manon Uphoff en Rima Orie zetten zich in door nieuwe verhalen te vertellen binnen de virtuele werelden waar jongeren zich dagelijks in begeven. De resulterende korte verhalen werden onder andere tijdens de Boekenweek van Jongeren gelanceerd en zijn te lezen in de Ubisoft Special-app, waarmee de mogelijkheden van smartphones en tablets benut kunnen worden. Tijdens het lezen komen beelden en audio uit de games voorbij, met een meeslepende en rijke leeservaring als resultaat. Het bewijs dat lezen allesbehalve stoffig is.

Jury Cross Media Awards: “Bas Vlugt: ‘Het is een vondst dat je in deze tijd, waarin door jongeren nauwelijks wordt gelezen, kunt omdenken en dat juist gaming wordt ingezet om kinderen succesvol aan het lezen te krijgen. Readification is heel inspirationeel. Hier verwachten wij in de toekomst nog veel van, eindelijk weer een leesgeneratie!’

Voor het eerst omarmden de gaming en de literaire wereld elkaar op deze grootschalige en innovatieve manier met hetzelfde doel: het terugbrengen van het leesplezier en het tegengaan van de ontlezing onder jongeren.

Ruben Houkes van The Invaders: ‘Dit is opnieuw een bevestiging dat het gebruikmaken van de belevingswereld van jongeren dé manier is om ze te bereiken en inspireren.’

Met succes: inmiddels hebben ruim 100.000 jongeren de app gedownload. O.a. de Telegraaf, NOS Journaal, Nadia, Jeugdjournaal, Power Unlimited en influencers op TikTok zorgden voor een stormloop naar de app. Maar, veel belangrijker nog: vier op de tien gebruikers geven aan door de verhalen te worden gestimuleerd om meer te lezen. Dat is natuurlijk pas echt de winst.

Readification

Twee jaar geleden zijn De Leescoalitie, NBD Biblion, game-ontwikkelaar Ubisoft en marketingbureau The Invaders het project Readification gestart. Na de succesvolle pilot waarin de werelden van gaming en lezen samenkwamen, is er nu een vervolg met drie lanceringsmomenten met telkens twee verhalen van auteurs. Deze Verborgen Verhalen spelen zich af in de wereld van een game en worden verrijkt met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Eerder verschenen er verhalen van Abdelkader Benali, Manon Uphoff, Marcel van Driel en Roderick Leeuwenhart.